13 Tips voor het vinden van een grafisch ontwerper
Ben je klaar om iemand in te huren om je logo, onderpand of illustraties voor je website te ontwerpen? Welnu, hier is alleen de informatie die u nodig hebt om de beste resultaten te krijgen bij het inhuren van uw eerste (of uw eerste succesvolle) grafisch ontwerper. Om ervoor te zorgen dat we op dezelfde pagina beginnen, ontwerpt een grafisch ontwerper uw marketingmateriaal - de print- en webklare kunst die vervolgens wordt omgezet in een printer of gecodeerd voor het web voor het uiteindelijke resultaat. Sommige van hun woordenschat kunnen vreemd voor je zijn, en hun processen zijn misschien ook niet bekend. We zullen dat en meer met deze tactieken bespreken. Dit advies geeft u de essentie om de juiste persoon in te huren voor dit kritieke project. Hoe meer gekwalificeerd de ontwerper, en hoe beter de match tussen u en uw ontwerper zal leiden tot aantrekkelijkere definitieve ontwerpen. hoe professioneler u en uw bedrijf eruit zullen zien. 1. Bekijk hun werkvoorbeelden. Veel ontwerpers bieden een portfolio met voorbeelden aan op hun website, per e-mail als PDF of in papieren vorm. Wanneer u deze beoordeelt, zoek dan naar een algemene ontwerpstijl die u bevalt, niet noodzakelijkerwijs of ze veel ervaring hebben binnen uw specifieke branche. Een diepgaande ervaring binnen een branche is niet noodzakelijkerwijs het beste als u wilt dat een ontwerper een frisse visuele draai geeft aan uw bedrijf en uw problemen. 2. Zorg ervoor dat ze het werk in hun portfolio daadwerkelijk hebben gedaan. Dit is vooral het geval als u ontwerpbedrijven of bedrijven beoordeelt. Zorg ervoor dat de ontwerpers die nog steeds in dienst zijn, het werk hebben gemaakt dat je echt bewondert.
Waar dit kan spelen met solo-ontwerpers is als de portfolio niet duidelijk is over hun betrokkenheid bij de ontwikkeling van alle ontwerpelementen. Als ze bijvoorbeeld een brochureontwerp of een website in hun portfolio tonen, maar u houdt van het logo; zorg ervoor dat ze het logo hebben gemaakt voordat je ze inhuurt. En vraag wat de betrokkenheid van de klant bij het ontwerp van dat logo is - als de klant naar de ontwerper kwam met een schets van het reeds gemaakte logo, dan is het mogelijk dat het logo niet alleen door de ontwerper of het bedrijf kan worden gereproduceerd. 3. Praat met de ontwerper. Een echt gesprek met hen kan echt helpen om twee redenen: Om ervoor te zorgen dat je goed met elkaar kunt communiceren. Als jullie allemaal zeer vergelijkbare communicatiestijlen, energieniveaus of enthousiasme voor het project hebben, dan zal het project waarschijnlijk zeer soepel verlopen (of een groot potentieel voor succes hebben). Zorg er ook voor dat u elk begrijpt wat de ander zegt - het hebben van vergelijkbare definities voor concepten is ongelooflijk nuttig. Stel vragen als u iets niet begrijpt! Om te zien of jullie samen "geleren". Je zult nauw samenwerken, dus zorg ervoor dat je met elkaar overweg kunt! Als je hun persoonlijkheid niet leuk vindt of andersom, dan zal de relatie waarschijnlijk gespannen en moeilijk worden. 4. Beoordeel hun vaardigheden. Dit wordt vooral belangrijk als u een webontwerper inhuurt - zorg ervoor dat de ontwerper gekwalificeerd is om u alle technische componenten te bieden die u nodig hebt. Webcodering, formulierencodering, HTML-nieuwsbriefintegratie en zoekmachineoptimalisatie zijn allemaal enigszins technische velden die niet alle ontwerpers kunnen leveren. Zorg ervoor dat je kunt krijgen wat je nodig hebt. 5. Controleer hun referenties. Als je echt van een bepaald project in hun portfolio houdt, kijk dan of je de contactgegevens van die klant kunt krijgen. Maar als de ontwerper het niet kan vrijgeven, is dat niet noodzakelijk het slechtste teken - misschien geeft de klant er de voorkeur aan dat hun contactgegevens privé blijven. Of ze zijn verhuisd en hebben de ontwerper niet verteld hoe ze contact met hen kunnen opnemen. Sta open voor redenen waarom ze misschien niet in staat zijn om een bepaalde referentie te verstrekken. 6. Meer informatie over hun processen. Ontdek hoe zij van plan zijn om het werk uit te voeren dat u graag zou willen doen. Vraag wat de ontwerper van u vraagt, wat u wordt gevraagd te beoordelen en goed te keuren, hoe beslissingen worden genomen en hoe deze definitief worden gemaakt. Zorg ervoor dat uw ontwerper u door het ontwerpproces kan leiden en alle informatie biedt die u onderweg nodig hebt.
7. Controleer hun doorlooptijd voor het beantwoorden van e-mails, het verzenden van offertes en het terugbellen. Zorg ervoor dat het in overeenstemming is met de doorlooptijd die u gedurende het project verwacht. De doorlooptijd kan hier ook het opwindingsniveau van de ontwerper voor uw project aangeven. Als het echter een beetje traag is, zorg er dan voor dat ze niet alleen op kantoor zijn tijdens vergaderingen of vastzitten in een andere deadline - begrijp dat ze ook een klein bedrijf zijn en het feit dat ze druk is waarschijnlijk een teken van hoe effectief ze zijn voor hun klanten!
8. Controleer de rechten die ze aan u verkopen. Zorg ervoor dat u over de auteursrechten en reproductierechten beschikt die u wilt. Denk zo ver mogelijk in de toekomst - u wilt ervoor zorgen dat u krijgt wat u nodig heeft naarmate uw bedrijf groeit. U wilt niet terugkomen bij uw ontwerper en over een paar jaar opnieuw over uw rechten onderhandelen!
9. U kunt in de verleiding komen om enkele voorbeeldontwerpen voor uw specifieke project te vragen. Dit staat bekend als werk aan "spec" (speculatie) - een ontwerper laten werken zonder een garantie om het project te krijgen. Hoewel ontwerpers je angsten kunnen begrijpen - wat als je het logo dat we ontwikkelen niet leuk vindt, wat als we niet krijgen wat je wilt, wat als ...
Een ontwerper vragen om aan specificaties te werken is niet erg eerlijk. De eerste ronde van ontwerpen voor elk project is de meest tijdrovende om te maken - het bestaat vaak uit het onderzoeken van uw bedrijf en uw concurrenten, brainstormen over de creatieve kant en het genereren van eerste ideeën. Je zou een arts niet vragen om je te diagnosticeren voordat je voor zijn tijd betaalt, en hem dan aanbieden om hem te betalen als je de diagnose leuk vindt - het is niet eerlijker om dit met een ontwerper te doen.
10. Zorg ervoor dat u de producten ontvangt die u verwacht. Sommige ontwerpers zijn niet van plan om definitieve bestanden in hun producten aan u op te nemen - als u wilt dat de originele bestanden aan u worden geleverd, samen met afgedrukt materiaal of de definitieve bestanden geüpload naar uw webserver, zorg er dan voor dat de ontwerper dat vooraf weet . Het kan de prijzen wijzigen.
Als u de definitieve bestanden wilt kunnen bewerken, moet u ervoor zorgen dat de ontwerper de bestanden op een manier kan leveren die u kunt bewerken. Realiseer je dat, afhankelijk van de software die je hebt, dit het ontwerp kan beperken of onmogelijk is, maar je zult de bestanden waarschijnlijk niet in het specifieke formaat krijgen dat je wilt tenzij je het vraagt!
En als u overweegt om uw definitieve bestanden in een bepaald formaat te hebben, zoals uw briefhoofd in Microsoft Word, vraag dat dan. Veel ontwerpers beschouwen Word-bestanden niet als onderdeel van een standaardset van te leveren producten.
11. Zorg voor een realistisch schema en controleer de doorlooptijd van de ontwerper. Wijs voldoende tijd toe voor uw project om te worden voltooid - spoedopdrachten blijken nooit zo goed te zijn als ze zouden kunnen zijn als er voldoende tijd werd toegewezen. Een gemiddeld logoproject duurt weken, geen dagen!
Zorg er ook voor dat ze tijd beschikbaar hebben in hun planning om uw project op uw tijdlijn te voltooien. Controleer op aanstaande vakanties en of ze 's avonds en in het weekend werken als uw tijdlijn daarom vraagt.
12. Zorg ervoor dat u allebei duidelijk bent over revisies. Veel ontwerpers nemen een vast aantal revisies op in hun projectpakketten. Zorg ervoor dat je begrijpt wat een revisie inhoudt, hoeveel je krijgt en wat er gebeurt als ze allemaal op zijn.
13. Ontvang het schriftelijk. Een contract kan helpen om verwachtingen voor het project vast te leggen, zowel aan uw kant als aan de ontwerper. Als u eenmaal een contract heeft met uw ontwerper, lees dit dan zorgvuldig door - het zal vaak precies aangeven wat u uit het project zult halen, hoe u van ontwerpen wordt verwacht, waarvoor u betaalt, en hoe u het contract kunt afsluiten (als u het project om welke reden dan ook moet annuleren). En als het de zaken niet duidelijk maakt, vraag dan de ontwerper om voor u uit te werken.
Door deze stappen te volgen krijgt u alle achtergrondinformatie die u nodig hebt voor optimale resultaten bij het inhuren van een ontwerper. Gebruik ze als referentie wanneer u websites van ontwerpers bekijkt, uw potentiële ontwerper ontmoet of interviewt. Inzicht in het proces en de verwachte resultaten doet wonderen voor een soepele overgang van ideeën naar realiteit.

Comments
Post a Comment